Codi Ètic
Revisat i aprovat 30/11/2023
Àmbit d'influència: Tots els centres gestionats per la SAM Pius Hospital de Valls.
1. Objecte
Dins l'entorn sanitari, les organitzacions sanitàries tenen el compromís i el deure de generar instruments que ajudin a la presa de decisions, mitjançant un mètode racional que incorpori valors a més de l'evidència científica. GPHV vol incorporar dins la seva identitat un codi ètic que la defineixi i guií les seves accions i conductes, tant de l'organització com dels seus professionals.
El Pius Hospital de Valls és una Institució compromesa en el respecte a la normativa legal i a un comportament ètic, tant amb els malalts i les seves famílies com amb la resta de professionals, administracions i entitats amb les què es relaciona.
Per aquest motiu defineix una sèrie d'àmbits on promoure aquest comportament.
L'objectiu de l'atenció a la salut és promoure, mantenir, restablir i acompanyar en tots els processos la salut individual i col·lectiva de les persones des d'una perspectiva integradora.
Els valors i principis que integren tots les actuacions són: Compromís, Confiança, Innovació, Humanitat, Sostenibilitat
2. Abast
Aquest codi és d'aplicació a totes les activitats desenvolupades per GPHV i es desenvolupa i completa amb procediments i conductes definits en altra documentació complementària.
3. Aspiracions del codi
- Ser un punt de partida de totes les accions
- Ser una eina útil, pràctica i orientativa que guiï l'actuació diària
- Ser dinàmic, modificable i revisable
- Ser assumit per tots els professionals que realitzin tasques a GPHV
4. Principis ètics / valors
4.1. Àmbit de gestió
- 1. La pràctica organitzativa i econòmica de la gerència de l'Hospital promourà una gestió eficient, transparent i responsable, que ofereixi respostes eficaces a les necessitats de la població de la seva àrea d'influència.
- 2. Exigirà en tots els proveïdors reciprocitat en la honestedat de les relacions comercials i respecte a la normativa legal vigent.
- 3. L'empresa de conformitat amb l'establert en el comitè de direcció determinarà polítiques organitzatives que contribueixin a la conciliació de la vida laboral i familiar dels treballadors.
- 4. Les polítiques de l' empresa vetllaran per una actuació amb criteris ètics respecte a la publicitat, bones pràctiques competitives i procediments econòmico-financers.
- 5. Realitzarà una gestió eficient i preventiva dels edificis, instal·lacions i equipaments, per què proporcionin seguretat, confort i eficàcia tant als pacients com als professionals i visitants. minimitzant els riscos laborals dels treballadors.
- 6. Mantindrà una activitat proactiva referent a la protecció del medi ambient amb especial atenció als materials de rebuig perillosos.
- 7. S'aplicaran amb especial cura polítiques destinades a millorar la protecció de dades, element clau en l'aplicació del dret a la confidencialitat segons la normativa vigent en protecció de dades de caràcter personal i confidencialitat de la informació.
- 8. L'Hospital, en tant que garanteix l'equitat d'accés dins la prestació pública, accepta també realitzar activitat contractada amb entitats d'assegurança lliure o directament amb els pacients o bé per l'arrendament d'espais o recursos. La finalitat de realitzar aquesta activitat privada és contribuir a garantir un millor servei públic. En aquest sentit, els recursos addicionals obtinguts per pràctica privada es reinvertiran en la pròpia institució i ajudaran a suportar els costos d'amortització d'instal·lacions i equipaments del centre.
- 9. La Institució avaluarà i revisarà el present Codi Ètic cada tres anys, o sempre que es consideri adient a proposta del Comitè de Bioètica o del Comitè Directiu.
- 10. Els òrgans directius del Pius Hospital de Valls són responsables de l'aprovació del present codi ètic, i també de vetllar per la seva vigència i compliment.
4.2. Àmbit professional
- 1. L'Hospital vetllarà per un entorn professional basat en la confiança mútua i respecte entre els professionals, i afavoridor del companyerisme.
- 2. Els professionals respectaran l'estructura organitzativa i aquesta vetllarà pel seu desenvolupament professional , acadèmic i humà.
- 3. El professionals tindran el compromís de mantenir una formació, competència i eficiència adequada a l'activitat que desenvolupen.
- 4. Els professionals actuaran amb responsabilitat davant la pròpia malaltia o la d'un company, respectant especialment la confidencialitat i la intimitat.
- 5. La política laboral serà respectuosa amb la normativa vigent, proactiva en la prevenció de riscos laborals i facilitadora de la promoció laboral dels treballadors. A tots els nivells professionals hi haurà el compromís de promoure una bona comunicació interpersonal.
- 6. Amb l'objectiu de reforçar el compromís ètic i evitar possibles conflictes, el personal rebutjarà retribucions en diners o equivalent de qualsevol proveïdor o pacient de l'Hospital què pugui suposar retribució de tracte de favor.
- 7. La Institució facilitarà al professional l'objecció de consciència en els supòsits en què es contempla a la legislació vigent i/o segons el codi deontològic propi de la professió.
- 8. Cap professional no oferirà l'opció d'assistència privada per a un procediment que tingui cobertura pública en el context del desenvolupament de la seva activitat assistencial pública en el centre.
4.3. Àmbit acadèmic
- 1. L'Hospital afavorirà la formació dels seus professionals i la transmissió docent de les seves habilitats, amb els vincles adients per aquesta tasca com són la Universitat i els altres centres hospitalaris.
- 2. El professional s'esforçarà en actualitzar la seva experiència i coneixements.
- 3. Es promourà l'activitat investigadora, garantint especialment els principis ètics, així com l'aplicació del consentiment informat i normes de confidencialitat.
4.4. Àmbit clínic
- 1. Compromís de tot l'equip humà del Pius Hospital de Valls en prestar la millor atenció sanitària integral als seus pacients, amb la major qualitat humana i tècnica possible.
- 2. Respecte a la dignitat dels pacients, sense discriminació per motius de sexe, edat, raça, condició social, religió o ideologia (sempre i quant l'exercici d'aquesta ideologia no entri en conflicte amb la declaració del Drets Humans o la legislació vigent). Es vetllarà pels drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, aprovats pel Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya, a 24 de juliol de 2001 i pel respecte del compliment de la normativa vigent en matèria d'eutanàsia.
- 3. La relació equip terapèutic - pacient/família es basarà en els principis de no maleficència i justícia, beneficència i autonomia, respectant especialment els criteris de confidencialitat, veracitat i comprensibilitat de la informació. La Comissió de Bioètica del centre es constitueix com a òrgan de consulta i formació continuada respecte d'aquests principis.
- 4. La informació és l'element clau dels procediments clínics, de diagnòstic i de terapèutica, per tal de què el pacient pugui prestar el seu consentiment a les actuacions indicades i participar en la presa de decisions.
- 5. Per afavorir la presa de decisions l'hospital disposarà d' informació escrita sobre procediments específics relacionats amb el consentiment informat de processos invasius o de risc, actes anestèsics i quirúrgics que ho requereixin i transfusions, així com en altres situacions especials com són: voluntats anticipades; avaluació i tractament en fase terminal; procediments d'immobilització física; actuació prevista en casos de pacients sense capacitat o sota tutela i l'avaluació de la mateixa en casos de trastorn de la consciència i en l'adolescència. Decisions compartides?
- 6. Es vetllarà especialment per a preservar la intimitat dels pacients en totes les actuacions tant informatives com diagnòstiques i terapèutiques.
- 7. S'adoptaran valors i objectius per la humanització de l'assistència.
- 8. També es prendran mesures específiques per vetllar per la seguretat física i integral dels pacients.
- 9. La qualitat tècnica de qualsevol procés assistencial serà idèntica en prestació pública que en privada.
- 10. Els professionals donaran suport al desenvolupament humà i professional d' aquells altres professionals, com poden ser residents, estudiants o estaments amb menys experiència, integrant-los quan i com sigui possible en les activitats del PHV. A la seva vegada se'ls demanarà que durant la seva estada al centre es regeixin pel codi ètic de la institució, com la resta del professionals.
4.5. Grups d'interès
Tots els professionals de l'entitat han de tenir en compte els valors d'objectivitat i bona relació i de transparència:
4.5.1. Objectivitat i bona relació
- Aplicant les regles que garanteixin la imparcialitat en l'exercici de les seves funcions i, en particular, les previsions relatives als conflictes d'interès.
- Facilitant als grups d'interès l'exercici dels seus drets.
- Mantenint un diàleg fluid i constructiu amb els grups d'interès.
4.5.2. Transparència
- Observant els codis de conducta i els protocols d'actuació aplicables a les relacions entre els servidors públics i els grups d'interès, en particular, pel que fa a les obligacions d'inscripció.
- Deixant constància dels contactes mantinguts amb els grups d'interès, conservant els documents que aquests els puguin lliurar i, en tot cas, les propostes normatives.
- Posant en coneixement dels òrgans competents les irregularitats o infraccions de què tinguin constància en aquest àmbit.
4.6. Accés i gestió de la informació pública
Les persones que integren GPHV han d'actuar amb transparència en l'exercici de les seves funcions facilitant i garantint l'accés a la informació pública, tenint en compte les limitacions al seu accés i preservant la confidencialitat quan escaigui.
4.6.1. Transparència en l'activitat
- Promovent una cultura global de la transparència sense ocultar informacions d'interès general.
- Facilitant l'accés a la informació sol·licitada per la ciutadania, a través dels canals habilitats amb aquesta finalitat, respectant el principi d'accessibilitat universal.
- Oferint informació actualitzada, objectiva, veraç, completa, útil i comprensible.
- Vetllant perquè la informació se subministri en el termini més breu possible i en formats accessibles, oberts i reutilitzables.
- Atenent amb diligència les obligacions derivades dels procediments de retiment de comptes.
4.6.2. Confidencialitat de la informació
- Sent curosos en la conservació dels documents o la informació en qualsevol suport.
- Fent un ús responsable i apropiat de la informació a què hagin tingut accés en l'exercici de les seves funcions i responsabilitats i evitant treure'n profit personal o per a terceres persones.
- Mantenint el secret o la reserva de la informació i evitant-ne la difusió segons el que preveu la legislació vigent i en cap cas amb l'objectiu de salvaguardar interessos que no hi estiguin previstos.
- Accedint només a la informació estrictament necessària per exercir correctament les seves funcions i responsabilitats.
- Adoptant les mesures necessàries per garantir la integritat, seguretat i confidencialitat de la informació al seu abast i fent un ús responsable dels recursos de què disposa per a la gestió de la informació.
- Mantenint la confidencialitat de la informació que ha conegut per raó de les seves funcions un cop finalitzada la seva relació amb el servei públic, llevat que prevalgui el dret d'accés.
4.7. Sostenibilitat mediambiental
- Utilitzant de manera eficient i responsable, i en cap cas per a finalitats personals, els recursos materials posats al seu abast.
- Reduint la generació de residus i d'emissions contaminants i promovent la reutilització i el reciclatge.
- Fomentant i respectant les mesures ecològiques, d'estalvi energètic i, en general, de protecció del medi ambient.
5. Referències
- Declaració universal dels drets humans de l'any 1948.
- Drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, aprovats pel Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya, a 24 de juliol de 2001
- Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
- Carta de Drets i Deures de la ciutadania en relació amb la Salut i l'Atenció Sanitària, 25 d'agost de 2015.
- Codi ètic del servei públic de Catalunya.
- Codis Deontològics de Col·legis professionals de Catalunya.
- Llei 3/2021, de 24 de març , de regulació de l'eutanàsia.
- Nou model d'estàndards d'acreditació de centres d'atenció hospitalària aguda a Catalunya, de l'any 2020, d'acord amb el Decret 5/2006, de 17 de gener.