03/05/2018

Dia 5 de maig de 2018, Dia Mundial de la Higiene de Mans

Rentar-se correctament i amb freqüència les mans és necessari per reduir el risc de contagi de malalties infeccioses

El proper 5 de maig  se celebra el Dia Mundial de la Higiene de Mans i el Pius Hospital de Valls organitzarà una activitat el dia abans, el divendres 4, per difondre entre el personal sanitari i també la ciutadania la necessitat de rentar-se les mans com a mesura per evitar el contagi de les malalties infeccioses. Amb aquest objectiu s'instal·larà una taula informativa a la recepció del centre hospitalari vallenc de nou del matí a una del migdia.

Els qui visitin l'espai podran aprendre la tècnica per rentar-se es mans de manera correcta. També hi haurà un aparell de rajos ultraviolats que permetrà als usuariscomprovar si s'han rentat bé les mans.

"A través de les mans es contagien moltes malalties i rentar-se-les és la primera mesura per evitar contagis. No tenim cultura de rentar-nos les mans quan és necessari ni tampoc ho fem correctament. Per això ja fa anys que, entre altres accions, s'aprofita el Dia Mundial de la Higiene de Mans per impulsar bones pràctiques en aquest aspecte en el nostre personal, però enguany volem fer-ho extensiu també en la ciutadania", explica Susana Sabaté Claros, infermera de Salut Laboral i Seguretat Clínica del Pius Hospital.

Quan cal netejar-nos les mans?

Sabaté assenyala que hi ha diversos moments en què és necessari que ens rentem les mans: abans de manipular aliments o menjar-ne, abans i després d'anar al lavabo, després de mocar-se, després de recollir coses del terra i després de tocar un animal.

L'operació de rentar-se les mans hauria de durar com a mínim trenta segons, friccionant els palmells i el dors de les mans i tots els dits, inclòs el polze, que segons Sabaté és el gran oblidat, tot i que l'usem contínuament per agafar coses. Les mans s'han de rentar amb aigua i sabó. Una altra opció són les solucions alcohòliques, que es poden comprar a les farmàcies i també als supermercats, i que es poden portar a la bossa o la butxaca.

"Hem de rentar-nos les mans després de tocar agafadors del transport públic o poms de porteso les cartes dels restaurants,per exemple. Estan en contacte amb moltes persones i poden ser una via important de contagi", apunta la infermera del Pius Hospital de Valls.