05/05/2016

Presentació del Programa per a l'Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades

Després d'una trajectòria de set anys, l'Obra Social "la Caixa" ha fet créixer el seu Programa per a l'Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades amb la intenció d'atendre un nombre més alt de persones que es troben al final de la seva vida i els seus familiars.

Al març del 2015 es va iniciar el programa a Tarragona a través de la Fundació Vilaniu, oferint assistència al Pius Hospital de Valls, l'Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona i l'Hospital Sociosanitari Francolí, així com a tres equips de suport domiciliari (PADES Alt Camp-Conca de Barberà, PADES Tarragona i PADES Tarragonès). És un programa implementat a 109 hospitals a tot Espanya, a través de 42 equips d'atenció psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, infermers, metges, agents pastorals i voluntaris.

El programa ha estat presentat pel director corporatiu de l'Àrea Social de la Fundació Bancària "la Caixa", Marc Simón; el gerent de la Regió Sanitària Camp de Tarragona, Roger Pla; el gerent del Pius Hospital de Valls i director de la Fundació Vilaniu, Joaquim Pellejà; el director de l'EAPS Fundació Vilaniu, Miquel Domènech, i el director científic del Programa per a l'Atenció Integral de Persones amb Malalties Avançades, Xavier Gómez-Batiste.

Des de la posada en marxa del programa a Tarragona, 350 persones al final de les seves vides han estat acompanyats pels Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS). Amb aquesta iniciativa, l'entitat impulsa i inspira una atenció integral que té en compte tant el suport emocional i social, espiritual al pacient i als seus familiars, com l'atenció al dol, el suport a professionals de cures pal·liatives i l'acompanyament a càrrec de voluntaris.

El 60% dels pacients a Tarragona són homes i el 40%, dones. El 96% són de nacionalitat espanyola. El 52% estan casats i el 64% són jubilats. El 30% són atesos al domicili i l'altre 70% a l'hospital o centre sanitari. El 98% dels pacients es troben en situació de patologia oncològica, i el 70% tenen algun tipus de creença espiritual.

El darrer estudi d'efectivitat fet pel Programa conclou que les dimensions de dolor espiritual milloren de manera significativa després de la intervenció dels EAPS.

Amb aquest programa, emmarcat en l'Estratègia de Cures Pal·liatives del Sistema Nacional de Salut, l'entitat vol completar el model actual d'atenció a persones amb malalties avançades amb la finalitat d'assolir una atenció integral que tingui en compte els aspectes psicosocials: tant el suport social, emocional i espiritual al pacient i als seus familiars, com l'atenció al dol, el suport a professionals de cures pal·liatives i l'acompanyament a càrrec de voluntaris.